El
tema d'aquestes darreres dues setmanes a classe ha set l'avaluació.
Quan
vam començar el tema no pensava que la meva concepció sobre aquest
concepte pogués canviar tant, ja que el considerava important, però
mai m'havia arribat a plantejar com podria canviar el món de
l'educació un canvi en l'avaluació, doncs aquesta és l'element
clau d'un procés d'ensenyament-aprenentatge.
I,
a aquesta conclusió hi he arribat gràcies a les darreres quatre
classes de Bases Didàctiques, a través de la posada en marxa del
primer dia, en què vam parlar de l'avaluació en general i dels seus
tipus, que explicaré més avall, i amb els vídeos que vam veure en
els quals Neus Sanmartí, José Luis Castillo i Jordi Adell, ens
explicaven l'avaluació des del seu punt de vista.
L'avaluació
és un aspecte que rep especial importància des del moment en què
es comença a treballar per competències, ja que a partir d'aquest
moment ja no es valoren tan els propis continguts sinó que l'atenció
es centra més en el vertader aprenentatge de l'alumne, com ja vaig
explicar en el seu moment.
Amb
el model d'escola tradicional, evidentment, només existia un tipus
d'avaluació de continguts, però amb el canvi a l'escolaconstructivista i el treball per competències ja esmentat, es
va haver de produir un canvi també en l'avaluació per aconseguir un
veritable progrés en l'ensenyament.
Aleshores,
per començar a tractar aquest tema faré una breu referència tots
els tipus d'avaluació que podem trobar, i que classificarem segons
el moment en què s'avalua, segons la finalitat de
l'avaluació, segons l'agent avaluador i segons el
context d'avaluació.
Dins
la primera classificació -el moment en què s'avalua- podem trobar
tres tipus d'avaluació: la inicial, que serveix per saber els
coneixements previs de l'alumne; la processual, que avalua
durant el procés de construcció de continguts; i la final,
que mostra els nivell assolit al final de l'aprenentatge.
La
segona classificació -segons la finalitat- agrupa tres tipus més
d'avaluació: la de diagnòstic, la formativa i la
sumativa, que presenten els mateixos objectius que l'avaluació
inicial, la processual i la final, respectivament.
La
tercera classificació -segons l'agent- recull tres altres tipus
d'avaluació: l'heteroavaluació, en la qual la persona que
avalua és diferent a la persona avaluada; l'autoavaluació,
en què la persona que aprèn s'avalua a ella mateixa; i, finalment,
la coavaluació, que consisteix en l'avaluació entre iguals,
entre aprenents.
I,
per acabar, la quarta classificació -segons el context- incorpora
dos tipus d'avaluació: la interna, en la qual la persona que
avalua forma part del procés d'ensenyament-aprenentatge; i
l'externa, en què la persona que avalua està fora del procés
d'ensenyament-aprenentatge.
Encara
que paregui que són massa formes d'avaluació, s'ha de tenir en
compte que totes i cadascuna d'elles són importants, ja que en un
procés d'ensenyament-aprenentatge tots els moments així com totes
les valoracions (pròpies, del mestre, externes, dels companys...)
tenen un gran pes.
Així
doncs, si ens fixam en les competències, veim que aquestes parlen de
quatre aspectes fonamentals: conceptes i fets,
procediments i actituds. I, per avaluar aquests
aspectes recorrerem, en el cas dels conceptes a la memorització,
pels fets, a la construcció de coneixements, i pels procediments, a
l'aplicació dels continguts a situacions de la vida real.
A
la conferència que vam veure de Neus Sanmartí, ella mateixa
ens explica que per a que un nen entengui quin és el vertader
objectiu de l'ensenyament se li ha de mostrar sempre l'objectiu de
les activitats. A més a més, també ens diu que la coavaluació,
que ja he explicat abans, és un dels tipus d'avaluació més
importants, ja que els nens solen veure millor els errors dels altres
abans que els seus.; per tant, en el moment que un alumne avalua la
feina del seu company se n'adona dels errors que hagi pogut tenir ell
en el seu treball.
I,
de la mateixa manera que José Luis Castillo, Neus Sanmartí també
ens parla de la facilitació dels criteris d'avaluació als alumnes,
que han de poder mostrar el seu acord o desacord amb els criteris,
doncs, al cap i a la fi, són ells els vertaders protagonistes del
procés d'ensenyament-aprenentatge i, per tant, han de saber què és
el que se'ls exigeix per determinar si s'assoleixen correctament els
continguts.
He
de fer una menció especial a l'aportació de José Luis Castillo,
que diferencia quatre elements en l'avaluació. El primer element del
que parla és l'autoavaluació que s'han de fer els nens
durant el procés d'aprenentatge (potser a través d'una rúbrica
seria una bona opció). El segon element és una avaluació
individual, segons la qual es fan preguntes competencials a
l'alumne sense tenir en compte els seus errors i es valoren les seves
respostes correctes. I, finalment es parla d'una avaluació
col·lectiva, la qual consta de dues parts: una presentació
en què l'alumne exposa els coneixements que ha assolit, i una
valoració dels seus companys, que li faran preguntes per
comprovar si és competent en el que es relaciona amb la seva
presentació.
Així
doncs, segons Castillo, la qualificació de l'alumne sortirà de
l'avaluació amb tots aquests elements.
Pel
que fa a les aportacions de Jordi Adell, en el vídeo que vam
veure d'ell, parlava de l'avaluació a partir d'un e-portafoli, una
eina que pot demostrar l'assoliment de les competències per part de
l'alumne, ja que en ell hi pot expressar (a diari, setmanalment...)
les seves impressions sobre el seu procés d'aprenentatge. Però és
clar que no tot són avantatges i que, per tant, un problema de
l'avaluació a partir d'un e-portafoli és que suposa una gran
dedicació i, sobretot, exigeix molt de temps.
![]() |
Imatge de Manuel Medina |
Per
tant, després de tota aquesta informació que he desenvolupat al
llarg d'aquesta entrada, he de dir que, pensant en la meva
experiència com alumna (en especial de primària, tot i que també a
secundària una mica), m'hauria agradat tenir una avaluació que
estigués fonamentada en els aspectes que he mencionat; doncs, en el
moment en què sent la paraula avaluació, al meu cap ve de seguida
la imatge d'un examen amb una nota, la qual no se sap d'on ve
exactament, però que, curiosament, per a les famílies és l'aspecte
més important de tot el procés d'ensenyament i, per extensió,
també per als alumnes.
El
que vull expressar amb aquesta darrera frase és el que passa cada
dia, es podria dir que a totes les famílies (en el meu cas també),
en què en el moment que el nen arriba a casa la primera pregunta que
rep no és com ha anat el dia, per exemple, sinó que l'interès
prioritari és la nota de l'examen que ha tingut aquell dia.
Però,
com bé es diu, millor tard que mai; i ara, des de que vaig començar
el grau d'Educació Primària, em sent molt satisfeta d'estar
experimentant una avaluació com la que proposa Jordi Adell,
mitjançant aquest e-portafoli, i amb activitats d'autoavaluació,
coavaluació (que farem d'aquesta mateixa entrada), i avaluació
durant tot el procés d'aprenentatge, entre d'altres, ja que consider
que és una experiència que, tot i que suposa una gran feinada,
resulta molt productiva i, el que és més important, m'ajuda a
assimilar correctament tots els continguts que desenvolupam a classe
cada setmana. A banda que també em servirà per tenir un referent
quan, d'aquí a quatre anys, hagi d'avaluar la feina dels meus
alumnes.
No hay comentarios:
Publicar un comentario