El
tema d'aquesta setmana a classe han estat les competències, un
element molt important del currículum, que ja vaig tractar a
l'entrada de la setmana passada.
He
de dir que aquesta entrada està basada en la seva totalitat en
l'obra de Zabala Cómo aprender y
enseñar competencias, i que,
tal i com vaig fer la setmana passada, també la desenvoluparé a
partir del mapa conceptual que he inserit a continuació.
Cal
dir que aquest concepte de competència va sorgir, inicialment en
l'àmbit empresarial i, a partir d'aquí es va anar generalitzant
fins arribar a l'àmbit de l'educació, incorporant-se definitivament
amb la LOE.
I,
per començar a tractar aquest tema reproduiré la definició que
dóna Zabala de competència en aquesta obra: “capacitat o
habilitat d'efectuar o fer front a situacions diverses de manera
eficaç en un context determinat. I per això és necessari
mobilitzar actituds, habilitats i coneixements al mateix temps i de
forma interrelacionada.”
![]() |
Imatge de Karting Motor |
Per
tant, a partir d'aquesta definició començaré a explicar el que són
les competències i quines finalitats tenen.
L'ensenyament
per competències el què pretén és aconseguir que quan els alumnes
aprenguin uns continguts no els aprenguin únicament amb l'objectiu
d'aprovar un examen, el que es diu aprendre per aprendre, sinó que
l'objectiu és que aquests nous coneixements els sàpiguen aplicar a
situacions de la vida real. I, el camí per aconseguir aquest
propòsit és el treball per projectes de caràcter globalitzador, en
els qual es posin en pràctica els continguts teòrics abans
treballats, és a dir, que per que hi hagi un aprenentatge
significatiu; doncs teoria i pràctica es complementen mútuament i
no es poden separar, per la simple raó que per separat cap de les
dues té sentit.
Però,
evidentment, cada nivell de l'educació presentarà unes competències
diferents, ja que els objectius de cada cicle són també diferents.
Per tant, els tipus de competències que trobam són els que
explicaré a continuació.
Les
primeres competències que es transmeten a l'escola són les
capacitats i habilitats
per desenvolupar les competències bàsiques,
que són les que es treballaran durant l'Educació Primària i l'ESO.
D'aquesta
manera, els alumnes estaran preparats per poder treballar amb les
competències específiques
en cas de que decideixin cursar el batxillerat, on els prepararan amb
l'objectiu que quan arribin a la universitat no tenguin problemes per
treballar amb el darrer nivell de competències, que són les
competències professionals.
Però
és ben sabut que treballar per competències no és una feina fàcil,
ja que hi ha diversos aspectes a tenir en compte, que són els
conceptes,
els fets i
principis,
els procediments
i els continguts.
A això es refereix Zabala quan diu que les competències són taules
de quatre potes; i, aquests aspectes són els que impliquen canvis,
respecte de l'escola tradicional, en aspectes com són l'espai de
treball, el temps, les agrupacions de treball, etc.
En
definitiva, aquests aspectes, suposen un gran canvi en el currículum,
ja que com he dit al principi les competències són un element clau
en el currículum, i en molts de casos les que determinen com
treballar els continguts.
A més a més, altres objectius del
treball per competències són, a banda dels que ja he explicat més
amunt, aconseguir un total desenvolupament de la persona en qualsevol
àmbit, ja sigui el social, l'interpersonal, el personal o el
professional, per tal d'aconseguir, com ja he repetit diverses
vegades durant aquesta entrada, persones que es puguin defendre per
elles mateixes en qualsevol situació de la vida real.
Per
acabar, he de dir que, en la meva opinió, el treball per
competències, que tant està costant implantar en alguns centres, és
un gran repte, ja que tant mestres com alumnes han de mostrar una
gran preparació, els primers, i predisposició, tots dos, per tal
que aquesta modalitat de treball no suposi un fracàs en l'educació
i es puguin aconseguir tots els objectius que aquestes competències
proposen.
És
per això que consider que els professors que ja exerceixen, potser,
presentin més dificultats a l'hora de treballar les competències,
però que s'ha d'intentar preparar el millor possible els alumnes que
ens estam preparant ara per treballar a les escoles, ja que encara no
estam acostumats a cap altra metodologia i ens serà més fàcil en
el sentit de que no tindrem experiències anteriors com a mestres.
No hay comentarios:
Publicar un comentario