domingo, 17 de noviembre de 2013

Les competències

El tema d'aquesta setmana a classe han estat les competències, un element molt important del currículum, que ja vaig tractar a l'entrada de la setmana passada.
He de dir que aquesta entrada està basada en la seva totalitat en l'obra de Zabala Cómo aprender y enseñar competencias, i que, tal i com vaig fer la setmana passada, també la desenvoluparé a partir del mapa conceptual que he inserit a continuació.



Cal dir que aquest concepte de competència va sorgir, inicialment en l'àmbit empresarial i, a partir d'aquí es va anar generalitzant fins arribar a l'àmbit de l'educació, incorporant-se definitivament amb la LOE.

I, per començar a tractar aquest tema reproduiré la definició que dóna Zabala de competència en aquesta obra: “capacitat o habilitat d'efectuar o fer front a situacions diverses de manera eficaç en un context determinat. I per això és necessari mobilitzar actituds, habilitats i coneixements al mateix temps i de forma interrelacionada.”

Imatge de Karting Motor
Per tant, a partir d'aquesta definició començaré a explicar el que són les competències i quines finalitats tenen.
L'ensenyament per competències el què pretén és aconseguir que quan els alumnes aprenguin uns continguts no els aprenguin únicament amb l'objectiu d'aprovar un examen, el que es diu aprendre per aprendre, sinó que l'objectiu és que aquests nous coneixements els sàpiguen aplicar a situacions de la vida real. I, el camí per aconseguir aquest propòsit és el treball per projectes de caràcter globalitzador, en els qual es posin en pràctica els continguts teòrics abans treballats, és a dir, que per que hi hagi un aprenentatge significatiu; doncs teoria i pràctica es complementen mútuament i no es poden separar, per la simple raó que per separat cap de les dues té sentit.



Però, evidentment, cada nivell de l'educació presentarà unes competències diferents, ja que els objectius de cada cicle són també diferents. Per tant, els tipus de competències que trobam són els que explicaré a continuació.
Les primeres competències que es transmeten a l'escola són les capacitats i habilitats per desenvolupar les competències bàsiques, que són les que es treballaran durant l'Educació Primària i l'ESO.
D'aquesta manera, els alumnes estaran preparats per poder treballar amb les competències específiques en cas de que decideixin cursar el batxillerat, on els prepararan amb l'objectiu que quan arribin a la universitat no tenguin problemes per treballar amb el darrer nivell de competències, que són les competències professionals.

Però és ben sabut que treballar per competències no és una feina fàcil, ja que hi ha diversos aspectes a tenir en compte, que són els conceptes, els fets i principis, els procediments i els continguts. A això es refereix Zabala quan diu que les competències són taules de quatre potes; i, aquests aspectes són els que impliquen canvis, respecte de l'escola tradicional, en aspectes com són l'espai de treball, el temps, les agrupacions de treball, etc.
En definitiva, aquests aspectes, suposen un gran canvi en el currículum, ja que com he dit al principi les competències són un element clau en el currículum, i en molts de casos les que determinen com treballar els continguts.
A més a més, altres objectius del treball per competències són, a banda dels que ja he explicat més amunt, aconseguir un total desenvolupament de la persona en qualsevol àmbit, ja sigui el social, l'interpersonal, el personal o el professional, per tal d'aconseguir, com ja he repetit diverses vegades durant aquesta entrada, persones que es puguin defendre per elles mateixes en qualsevol situació de la vida real.

Per acabar, he de dir que, en la meva opinió, el treball per competències, que tant està costant implantar en alguns centres, és un gran repte, ja que tant mestres com alumnes han de mostrar una gran preparació, els primers, i predisposició, tots dos, per tal que aquesta modalitat de treball no suposi un fracàs en l'educació i es puguin aconseguir tots els objectius que aquestes competències proposen.

És per això que consider que els professors que ja exerceixen, potser, presentin més dificultats a l'hora de treballar les competències, però que s'ha d'intentar preparar el millor possible els alumnes que ens estam preparant ara per treballar a les escoles, ja que encara no estam acostumats a cap altra metodologia i ens serà més fàcil en el sentit de que no tindrem experiències anteriors com a mestres.

No hay comentarios:

Publicar un comentario