![]() |
Artefacte propi |
Moltes vegades havia
sentit parlar del currículum, però... què és realment i,
sobretot, què suposa per a l'educació? Doncs, aquesta és la
pregunta a la qual hem donat resposta aquesta setmana, mitjançant
l'elaboració del mapa conceptual que he inserit, i a
continuació faré una breu referència a cadascun dels elements
mencionats en ell.
Quan parlam del currículum
ens referim al document que determina què és el que s'ha d'explicar
en un moment determinat de l'ensenyament, que serveix de guia als
mestres. I, dins d'aquest es poden diferenciar tres aspectes
essencials als que fa referència el currículum: els continguts,
les finalitats
i el currículum ocult,
és a dir, el que s'aprèn i que no està previs transmetre als
alumnes. Alguns exemples de currículum ocult poden ser comentaris
sexistes involuntaris o una situació en què el mestre exigeix als
nens que no cridin a classe cridant, doncs el que entenen els nens en
realitat és que sí es pot cridar.
I, centrant-nos ja en els continguts del currículum, començarem
parlant de les fonts. El currículum parla de quatre fonts: la
sociològica, l'epistemològica, la psicològica i la pedagògica.
D'una
banda, la font epistemològica
és la que té a veure amb
les ciències, amb el coneixement; és a dir, que és la font que es
relaciona directament amb les matèries.
D'altra
banda, la font pedagògica
és la que té a veure amb la metodologia, amb el com ensenyam,
mentre que la font psicològica
té més a veure amb el com aprenem.
I,
finalment, la font sociològica
és la que determina el que és important aprendre segons la societat
del moment.
Per
continuar, explicarem les característiques
del currículum, la primera de les quals és la que parla d'un
currículum únic,
és a dir, que hi ha d'haver igualtat de drets, d'objectius,
d'activitats, per a tots els nens.
La
segona característica del currículum diu és obert, la qual cosa es
relaciona amb les altres dues característiques restants: flexible i
descentralitzat. Així doncs, parlarem de totes tres a la vegada. El
fet que el currículum sigui obert
vol dir que aquest es tracta d'un mínim que ha de servir als mestres
de guia, de tal manera que després ell el pugui adaptar segons els
seus interessos, sempre i quan mai redueixi. És a dir, que el mestre
té llibertat per determinar que és el que vol que els seus alumnes
aprenguin i, sobretot, com ho vol ensenyar. I a això es refereixen
les característiques de flexible
i descentralitzat,
a que els mestres tenen un paper actiu en les decisions que afecten
al desenvolupament de les seves classes.
I
seguirem sense deixar de banda, encara, les característiques, ja que
el fet que el currículum sigui obert significa que s'ha d'anar
concretant a diferents nivells. I, això és el que s'explica a la
part dels nivells de concreció.
El primer nivell és el Ministeri
d'Educació i Cultura
que, juntament amb cada comunitat
autònoma,
s'encarregarà de fixar un currículum per a la comunitat
corresponent, tenint en compte els interessos de la comunitat
autònoma, així com els de l'Estat.
El
segon nivell és el centre,
el qual s'encarregarà de concretar, a partir de les decisions
presses pel MEC i la comunitat autònoma a la que pertany, les
característiques que vol per al seu currículum.
I,
finalment, el tercer nivell és l'aula,
és a dir, que cada professor desenvoluparà el currículum depenent
de les condicions que es donin a la classe en què treballi.
Però de vegades també s'ha parlat de dos nivells més. Un és el
nivell de cicle, que es trobaria entre el centre i l'aula; i l'altre
és el nivell d'adaptació, situat en darrer lloc, després de
l'aula.
I
per acabar, farem referència als elements
que composen el currículum: els objectius,
les competències
bàsiques,
els continguts,
els mètodes
pedagògics
i els criteris
d'avaluació.
És clar, aquests elements, no són estàtics, ja que el marc legal
educatiu condiciona molt el currículum.
Així doncs, la LOGSE (1990) va afectar, sobretot, als continguts del
currículum, establint-ne tres tipus: els continguts conceptuals,
relacionats amb allò que s'ha de saber una vegada finalitzat el
curs; els continguts procedimentals, relacionats amb el que ha de fer
l'alumne per tal d'assolir els coneixements; i, els continguts
actitudinals, és a dir, els que es refereixen a l'actitud de
l'alumne a classe.
I, la LOE (2006) va ser molt important pel que fa a les competències
bàsiques.
Per
tant, ja hem vist què és el currículum i els aspectes que
l'integren. Però no puc acabar aquesta entrada sense expressar el
meu total desacord amb la LOGSE i els seus objectius, ja que si
aquesta llei es posàs en pràctica en algun moment, el currículum
(en molts de casos criticat),
seria un total desastre, ja que el que pretén aquesta reforma es
convertir el currículum en tot el contrari d'ara, en un currículum
tancar i totalment centralitzat, òbviament en el MEC.
A més a més, també he de dir, basant-me en la meva experiència
com alumna, que s'han de tenir en compte els mestres i els alumnes a
l'hora de determinar el currículum, ja que la majoria de les vegades
no es pot acabar el temari per la falta de temps, així com per
l'excés d'informació en cada curs.
No hay comentarios:
Publicar un comentario