Les
dues darreres sessions de Bases Didàctiques les hem dedicat al
desenvolupament dels deu principis psicopedagògics dels
que parlen Arnau i Zabala a la seva obra
11
ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias.
Aquests principis psicopedagògics són els que permeten el
desenvolupament d'un aprenentatge significatiu. Però abans de passar
a explicar-los m'agradaria incloure la definició que va donar Piaget
de l'aprenentatge, el qual entenia com un procés de desenvolupament
que passa per les fases d'equilibri, desequilibri i equilibri. Això
vol dir que un nen arriba a l'escola amb uns esquemes previs, però
se li comencen a explicar conceptes que canvien per complet aquests
esquemes previs, fins que, finalment, el nen assimila els continguts,
tornant a l'equilibri.
I ara si, començaré a explicar els deu principis psicopedagògics.
El
primer principi són els coneixements
previs com a punt de partida de nous aprenentatges,
és a dir, que els coneixements previs del nen suposen un punt de
partida per al nou aprenentatge, ja que ells sempre compararan els
nous coneixements amb el que ja saben per determinar si una
informació es certa o no.
I
això és el que ha de passar, perquè sinó ens trobaríem en una
situació pròpia de l'escola tradicional que és la memorística.
Per tant, sempre hem d'intentar que el nen aprengui relacionant i no
memoritzant. I això és el que Arnau i Zabala anomenen vinculació
profunda entre els nous continguts i els coneixements previs,
el segon principi.
Evidentment,
un factor a tenir en compte és el tercer principi, el nivell
de desenvolupament,
en el qual s'explica que els coneixements s'han de transmetre amb
mesura, ja que els nens necessiten un temps per a poder assimilar el
que no coneixien.
El
quart principi és el que parla de la zona
de desenvolupament proper,
en el qual es troba la influència de Vigotsky. Aquest principi fa referència al procés d'aprenentatge, és a dir,
que no es pot pretendre que un nen assimili tota una sèrie de
coneixements d'un dia per a l'altre, sinó que ha de ser un
aprenentatge gradual, pas a pas.
![]() |
Imatge pròpia. |
Però,
sempre s'haurà de tenir en compte l'estat anímic dels alumnes, ja
que si hi ha hagut algun conflicte entre companys o els nens viuen
una situació d'inestabilitat a casa seva, evidentment no els
interessarà el que els expliquin, únicament pensaran en la seva
situació personal. Per tant, haurem de procurar que aquesta sempre sigui el millor possible, tant a casa, si podem intervenir, com a l'escola. Això és el que s'explica al cinquè principi
que rep el nom de disposició
per a l'aprenentatge.
A
més a més, s'ha de transmetre la significativitat
i funcionalitat dels nous coneixements
per tal que els nens s'interessin pel que se'ls està explicant, ja
que si en algun moment consideren inútils els continguts deixaran de
parar atenció a classe i simplement es preocuparan de memoritzar per
aprovar l'examen sense entendre els continguts.
Així
doncs, si aconseguim que el nen s'interessi pels continguts arribarem
al setè principi, en el qual veim la influència de Piaget i
que rep el títol d'activitat
mental i conflicte cognitiu,
segons el qual el nen es qüestiona les seves idees com a pas per a
la construcció de significats. D'aquesta manera el que hem de fer
nosaltres és motivar els nens a aprendre per aprendre, és a dir, a
que estudiïn per aprendre, i no per aconseguir una recompensa
(motivació intrínseca). I, això últim s'explica al vuitè
principi psicopedagògic que es titula: Actitud
favorable, sentit i motivació.
Però
s'ha de tenir molt en compte, sobretot, el novè principi,
autoestima,
autoconcepte i expectatives,
ja que si no es té una imatge pròpia positiva, sense crear falses
expectatives, tant l'alumne com el professor, mai es podrà dur a
terme un aprenentatge significatiu, ja que una persona ha de confiar
en les seves possibilitats, valorar-se i estar segura de les seves
decisions.
I,
finalment, reflexió
sobre el propi aprenentatge. Metacognició.
És el darrer principi psicopedagògic del que parlen Arnau i Zabala,
en el qual expliquen que una persona, per arribar a un aprenentatge
significatiu complet, ha de saber reflexionar sobre els seus
coneixements, autoavaluar-se, ja que si no es capaç d'això es
considera que no s'ha assolit el vertader objectiu de l'aprenentatge.
Per
acabar, només he d'expressar quina és la meva opinió, la qual es
pot dir que coincideix amb la dels autors d'aquests principis
psicopedagògics. Doncs, és ben segur que a l'hora de desenvolupar
les meves classes tindré molt en compte el que aquests senyors
expliquen, ja que la meva intenció serà sempre aconseguir que els
nens estimin l'aprenentatge i que, òbviament, entenguin el que
aprenen.
Imatge de Forges
No hay comentarios:
Publicar un comentario